شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

==== واحد مشاوره و تشکیل تعاون  ====

هم اکنون در کشور ما مسئله اشتغال جوانان مخصوصاً فارغ التحصیلان دانشگاه ها و مؤسسات عالی از اهمیت زیادی برخوردار است و برنامه ریزان کلان کشور به دنبال راه حل مناسب، جامع و در عین حال عملی برای رهایی از این معضل اجتماعی می باشند.

همچنین با عنایت به ابلاغ سیاست های کلی بخش تعاون از جانب مقام معظم رهبری و   برنامه افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی از ۵ درصد به ۲۵ درصد در پایان برنامه توسعه، به منظور بستر سازی مناسب برای تشکیل شرکت های تعاونی و تسهیل و روان سازی مراحل اجرائی آن، ایجاد مرکز خدمات فنی و مشاوره ای شرکت های تعاونی یکی از برنامه های اتاق تعاون آذربایجان شرقی می باشد.

یکی از مهمترین عوامل در تمایل کارآفرینان و فارغ التحصیلان جویای کار برای تشکیل شرکت تعاونی آشنائی با اهداف و برنامه های اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران و شناخت کامل از حمایت های دولتی از شرکت های تعاونی می باشد.

موضوع طرح:  ایجاد مرکز خدمات فنی و مشاوره ای شرکت های تعاونی و اتحادیه ها

هدف: فراهم آوردن امکان دریافت اطلاعات کامل و صحیح با بهره گیری از تجربیات کارشناسان متخصص و خبره برای متقاضیان

نحوه اجرا

به منظور اجرائی نمودن اهداف این طرح، تشویق و ترغیب سرمایه گزاران و کارآفرینان به تشکیل شرکت های تعاونی با اشتغال زائی بالا، کارشناسان خبره بخش های مهم اقتصادی و اجرائی با استقرار در اتاق تعاون کلیه اطلاعات مورد نیاز برای تشکیل و هدایت شرکت های تعاونی را به متقاضیان ارائه خواهد نمود. در این مرکز متقاضیان گام به گام با راهنمائی کارشناسان ادارات و سازمان های ذیربط، از بدو تشکیل شرکت های تعاونی و اخذ مجوز های لازم تا مرحله ای که متقاضی احساس نیاز دارد، هدایت خواهند شد به عبارت دیگر در تمامی زمینه ها به سؤالات متقاضیان پاسخ داده خواهد شد.

اطلاعات و خدمات فنی و مشاوره ای ارائه شده

۱- آمار و اطلاعات اقتصادی کشور

۲- لیست الویت های سرمایه گذاری استان

۳- نحوه اخذ مجوزهای لازم از سازمان ها و دستگاه های ذیربط

۴- آخرین ضوابط تشکیل و اداره تعاونی ها

۵- نحوه تکمیل اساسنامه و برگزاری مجامع عمومی و تکمیل فرم های مورد نیاز

۶- نحوه انجام مراحل ثبتی در اداره ثبت شرکت ها

۷- ارائه اطلاعات مورد نیاز در خصوص شرایط و ضوابط استفاده از تسهیلات بانکی

۸- نحوه ثبت اسناد مالی و سایر اسناد در شرکت های تعاونی

۹- ارائه خدمات مشاوره ای فنی و مهندسی

۱۰- ارائه خدمات آموزشی جهت ارتقاء سطح آگاهی

پرسنل و کارشناسان مورد نیاز

کارشناس و مشاور در زمینه:

  •  امور تعاونی ها
  • ثبت شرکت ها
  • بانکی و امور مالی
  • گرایش صنعتی
  •  گرایش کشاورزی
  • بازرگانی داخلی- خارجی
  • قوانین کار و بیمه و امور مالیات

     

این کارشناسان با استقرار در اتاق تعاون نحوه انجام امور در ادارات مختلف را به طور اصولی و قانونی به متقاضیان ارائه خواهند نمود.

نتیجه گیری

لازم به ذکر است به منظور عملی شدن اهداف تدوین شده در طرح اطلاع رسانی کامل از طریق درج آگهی در رسانه ها و جراید استان انجام خواهد شد.

همچنین هدایت و راهنمایی متقاضیان استفاده از این خدمات، توسط اداره کل تعاون آذربایجان شرقی در موفقیت اجرای این طرح جزو الزامات می باشد.

در صورت اجرای طرح مذکور با استفاده از تجربیات کارشناسان و متقاضیان، تعداد شرکت های تعاونی که به علت عدم دسترسی به اطلاعات و آگاهی های لازم دچار مشکل و رکورد می شود به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت و افزایش آمار شرکت های تعاونی موفق در عرصه اقتصادی، زمینه را برای تمایل و رجوع افراد بیشتر به تشکیل تعاونی فراهم خواهد نمود.

امید است با اجرای طرح ایجاد مرکز خدمات فنی و مشاوره ای، اتاق تعاون بتواند نقش مؤثری را در افزایش سهم تعاون در اقتصاد ملی در پایان برنامه چهارم توسعه کشور ایفا نماید.